To χρήμα

Γαλλία / France, 1983

 

bresson_largent04Σκηνοθεσία / Réalisation : Robert Bresson. Σενάριο / Scénario : Robert Bresson. Από το έργο Το πλαστό χαρτονόμισμα του / D’après l’oeuvre Faux Billet de : Léon Tolstoï. Φωτογραφία / Photographie : Pasqualino De Santis, Emmanuel Machuel. Mοντάζ / Montage : Jean-François Naudon. Ήχος / Son : Jean-Louis Ughetto. Hθοποιοί / Avec : Christian Patey, Yvon Targe, Vincent Risterucci, Caroline Lang, Sylvie Van den Elsen, Béatrice Tabourin, Didier Baussy, Marc-Ernest Fourneau. Παραγωγοί / Producteurs : Daniel Toscan du Plantier, Jean-Marc Henchoz. Παραγωγή / Production : Little Bear. Παγκόσμια εκμετάλλευση / Distribution internationale : ΜΚ2. Έγχρωμο / Couleur, 35 mm, 85΄

Μεγάλο Βραβείο του Κινηματογράφου του Δημιουργού στο Φεστιβάλ των Καννών 1983.

Αφού πέσει στα χέρια της, χωρίς να το γνωρίζει, ένα πλαστό χαρτονόμισμα των πεντακοσίων φράγκων, η Yvon θα γίνει θύμα μιας σειράς από αδικίες που θα την παρασύρουν στο έγκλημα.

 

Robert Bresson

Σκηνοθέτης, Σεναριογράφος

Ο Robert Bresson, πριν αφοσιωθεί στον κινηματογράφο, ξεκινάει τη σταδιοδρομία του από τη ζωγραφική. To 1943, αφού έχει παραμείνει για περισσότερο από ένα χρόνο αιχμάλωτος στη Γερμανία, γυρίζει την πρώτη μεγάλου μήκους ταινία του, Οι άγγελοι της αμαρτίας. Η ταινία αυτή προαναγγέλλει ήδη την ακραία υφολογική αυστηρότητα όλων των επόμενων δημιουργιών του. Με λίγες μόνο ταινίες, Οι κυρίες του δάσους της Βουλώνης το 1945, Ημερολόγιο ενός εφημέριου το 1951, Ένας καταδικασμένος σε θάνατο δραπέτευσε το 1956 ή Ο πορτοφολάς το 1959, επιβάλλει το πνευματικό και τραγικό του σύμπαν. Το έργο του χαρακτηρίζεται από έναν επαναπροσδιορισμό της αφήγησης, από μια καινούργια σχέση ανάμεσα στην εικόνα και τον λόγο και από την προτεραιότητα που δίνεται στον εσωτερικό κόσμο των ηρώων. Ο σκηνοθέτης ελαχιστοποιεί τον ρόλο του ηθοποιού προς όφελος της αφήγησης, και για αυτό τον λόγο οι επαγγελματίες ηθοποιοί και οι σταρ του σινεμά δεν έχουν τη θέση τους στον κινηματογράφο του Bresson. To ύφος του χαρακτηρίζεται από πλάνα λιτά, απαλλαγμένα από καθετί περιττό, που στόχο τους έχουν να εκφράσουν τη δράση με όσο το δυνατόν μεγαλύτερη σαφήνεια. Απορρίπτει όλα τα στοιχεία του θεάματος που περιέχει ο κινηματογράφος, ζητώντας από τον θεατή να σκέφτεται και όχι να διασκεδάζει. Η καριέρα του Robert Bresson καλύπτει χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των
σαράντα ετών, στη διάρκεια των οποίων γύρισε μόνο δεκατρείς μεγάλου μήκους ταινίες. Αν και οι δημιουργίες του δεν σκαρφάλωσαν ποτέ στην κορυφή της εμπορικής επιτυχίας, ωστόσο θεωρείται τόσο από τους κριτικούς όσο και από τους σινεφίλ ως ένας από τους γίγαντες του παγκόσμιου κινηματογράφου. Το 1983 γυρίζει την τελευταία του ταινία, Το χρήμα, προσφέροντάς μας την ευκαιρία να στοχαστούμε πάνω στην απληστία και την απομάκρυνση από τον Θεό που
προκαλεί ο υλισμός. Το 1995 τιμήθηκε με το βραβείο René-Clair για το σύνολο του κινηματογραφικού του έργου.

 

Επιλεγμένη Φιλμογραφία / Filmographie sélective

 

1983 - L’Argent

1974 - Lancelot du Lac

1967 - Mouchette

1966 - Au hasard Balthazar

1962 - Procès de Jeanne d’Arc

1959 - Pickpocket

1956 - Un condamné à mort s’est échappé (ou Le vent souffle où il veut)

1951 - Journal d’un curé de campagne

1945 - Les Dames du bois de Boulogne

1943 - Les Anges du péché