η άγνωστη κυρία

Γαλλία / France, 1953

 

madameΣκηνοθεσία / Réalisation : Max Ophüls. Σενάριο / Scénario : Marcel Achard, Max Ophüls, Annette Wademant. Διάλογοι / Dialoguiste : Marcel Achard. Από το έργο της / D’après l’oeuvre de : Louise de Vilmorin. Φωτογραφία / Photographie : Christian Matras. Mοντάζ / Montage : Borys Lewin. Hθοποιοί / Avec : Danielle Darrieux, Jean Debucourt, Vittorio De Sica, Charles Boyer. Παραγωγός / Producteur : Ralph Baum. Ασπρόμαυρο / noir et blanc, 35 mm, 100΄.


Η Madame de… χάνει στα χαρτιά και για να πληρώσει το χρέος της, πουλάει τα σκουλαρίκια σε σχήμα καρδιάς που της είχε προσφέρει ο σύζυγός της. Έπειτα από λίγο καιρό, ο βαρόνος Donati, με τον οποίο είναι ερωτευμένη, της κάνει δώρο τα ίδια σκουλαρίκια.

 

Max Ophüls

Σκηνοθέτης, Σεναριογράφος

Ο Maximillian Oppenheimer, γάλλος σκηνοθέτης γερμανικής καταγωγής, γεννήθηκε το 1902 και πέθανε το 1957. Αρχικά δουλεύει ως ηθοποιός και κατόπιν ως παραγωγός στο θέατρο. Γυρίζει την πρώτη του ταινία το 1931, την κωμωδία μικρού μήκους Dann schon lieber Lebertran. Προβλέποντας την απειλή της ανόδου του ναζισμού, ο Ophüls, που ήταν Εβραίος, κατέφυγε το 1931 στη Γαλλία. Η καλύτερη από τις ταινίες της γερμανικής του περιόδου είναι χωρίς αμφιβολία η Αγαπημένη (που παίχτηκε στην Ελλάδα και με τον τίτλο Λιμπελάι). Στο φιλμ αυτό συναντούμε ορισμένα από τα θέματα που τον έκαναν διάσημο: από τη μια την αγνότητα των γυναικών και από την άλλη τη βιαιότητα των αντρών και της κοινωνίας. Αφού εγκατασταθεί στη Γαλλία, σκηνοθετεί μεταξύ άλλων δύο ταινίες με πρωταγωνίστρια την Edwige Feuillère, το Χωρίς επαύριον και το Σεράγιεβο. Όταν ξεσπάει πια ο πόλεμος, καταφεύγει στο Χόλιγουντ, όπου το 1948 θα
γυρίσει Το γράμμα μιας άγνωστης. Όταν πλέον επιστρέψει στη Γαλλία, σκηνοθετεί μια ολόκληρη σειρά από αριστουργήματα: Το γαϊτανάκι του έρωτα, Η ηδονή, Η άγνωστη κυρία, με πρωταγωνίστρια την αγαπημένη του ηθοποιό, την Danielle Darrieux, και Λόλα Μοντέζ. Σε όλα του τα έργα συναντούμε ορισμένα σταθερά χαρακτηριστικά: τις απαλές μετακινήσεις της κάμερας, την περίπλοκη χρησιμοποίηση των γερανών, των βαγονιών και της εκτεταμένης λήψης με τράβελινγκ,
από την οποία επηρεάστηκε ο Stanley Kubrick αλλά και στη Γαλλία ο Jacques Demy, που η πρώτη του ταινία, η Λόλα, είναι αφιερωμένη στον Ophüls, τον οποίο θεωρούσε δάσκαλό του.


Επιλεγμένη Φιλμογραφία / Filmographie sélective

1955 - Lola Montès
1953 - Madame de…
1952 - Le Plaisir
1950 - La Ronde
1948 - Lettre d’une inconnue
1940 - De Mayerling à Sarajevo
1938 - Werther ou le Roman de Werther
1933 - Liebelei ou une histoire d’amour